کد مطلب:212696 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:52

درست بن ابی منصور واسطی
از اصحاب حضرت صادق و حضرت موسی الكاظم علیهماالسلام است. [1] .

شیخ نجاشی فرموده: درست بن ابی منصور محمد واسطی، كتابی دارد كه عده ای همچون: سعد بن محمد طاطری [2] و محمد بن ابی عمیر، از او نقل كرده اند. [3] .



[ صفحه 185]



شیخ طوسی در رجالش گفته: درست بن ابی منصور از اصحاب امام صادق (ع) [4] و امام كاظم (ع) بوده، و واقفی مذهب است. [5] و جمعی از بزرگان رجال تصریح كرده اند كه او واقفی است و از اهالی واسط [6] است. هر چند علامه وحید بهبهانی در وقف او تأمل دارد، لیكن با تصریح بزرگانی چون شیخ و كشی و غیره جای تردید نیست. بلی، فقط می توان گفت كه احادیثی كه او نقل كرده، مورد قبول است. [7] .

مرحوم كلینی، در كافی، از طریق درست بن ابی منصور، روایت كرده كه امام صادق (ع) فرمود: «رأس كل خطیئة حب الدنیا»، ریشه و منشأ هر خطا كاری عشق به دنیاست. [8] .

و نیز، در كافی، از درست بن ابی منصور، نقل شده كه امام صادق (ع) فرمود كه رسول خدا (ص) فرموده است: كسی كه تعصب (حمایت از عقیده باطل، دفاع از جهل و گمراهی، و پایداری بر عقیده ای كه انسان بطلان آن را فهمیده است) بورزد، یا بر او تعصب ورزند (و او راضی باشد) رشته ایمان را از گردن خویش باز كرده است. [9] .



[ صفحه 187]




[1] رجال مامقاني، ج 1، ص 417، رديف 3880.

[2] سعد، عموي علي بن حسن طاطري است. علي از اصحاب امام كاظم (ع) و از فقها و ثقات در حديث (اما واقفي) بوده، و از راويان عمويش، سعد، به شمار مي آيد. آنان را، چون فروشنده پوشاك طاطريه بودند، طاطري گويند.

[3] رجال نجاشي، ص 117 - فهرست طوسي، 134 - خاتمه مستدرك الوسائل، ص 800.

[4] رجال الطوسي، ص 191.

[5] رجال الطوسي، ص 349.

[6] ياقوت حموي در معجم البلدان گويد: واسط نام چند محل است. آن گاه يك به يك آن ها را ذكر كرده و سپس مي گويد: واسط حجاج بن يوسف از همه مشهورتر و بزرگ تر است، و بدان جهت واسط نام گرفته كه در وسط كوفه و بصره واقع، و از هر كدام به فاصله پنجاه فرسخ مي باشد.

يحيي بن مهدي كلال گويد: حجاج در سال 83 هجري شروع به ساختمان واسط و در سال 86 از بناء شهر فارغ شد و براي عبدالملك مروان نوشت كه شهري در سرزمين كرش بنا كرده و نام آن را واسط نهاده است.

اصمعي گويد: حجاج به اطباء دستور داد كه محلي را كه آب و هواي خوش و سالم داشته باشد در نظر بگيرند تا شهري بنا كند، و آنان پس از بررسي كامل در سرزمين عراق منطقه واسط را انتخاب كردند.

حجاج در سال 95 هجري مرد. (معجم البلدان، ج 8، كتاب الواو، ص 387 - 378).

آن گاه حموي (از جنبه ي تعصب) فقط به گوشه اي از جنايات حجاج، آن هم نگاهي گذرا، مي نمايد.

براي شناخت حجاج، گفته شعبي را مي آوريم: «هر امتي اگر بخواهد شقي و خبيث و فاسقش را عرضه بدارد و ما هم حجاج را در برابر آنان عرضه بداريم، بر همه غلبه خواهيم جست». (در تحفة الاحباب، ص 53، اين گفته به عمر بن عبدالعزيز نسبت داده شده است).

[7] رجال مامقاني، ج 1، ص 417، رديف 3880.

[8] اصول كافي، ج 2، باب حب الدنيا، ص 238.

[9] اصول كافي، ج 2، باب عصبيت، ص 232.